mandag den 9. december 2013

Ostekonens julekager - opskrift

Ja, altså... det lyder måske ikke så lækkert - men det er det!
Disse småkager er såååå lækre og jeg bager dem hvert år! Første gang jeg smagte dem, var da jeg arbejdede på restaurant. De tidlige ejere af ostebiksen ved siden af restauranten var stadig gode venner af huset og til jul kom konen forbi med disse lækre småkager.

Nu er det på tide jeg spreder opskriften, for der er aldrig nogen der kender til denne småkage når jeg serverer den og det er da for trist når den er så hamrende lækker! Smagen af rom, valnødder og nougat er helt perfekt... og nu til opskriften:



Ingredienser ca. 40 stk:

250 g. hvedemel
125 g. smør
75 g. malede valnødder (du blender dem selvfølgelig selv)
100 g. sukker
1 æg

Fyld:

200 g blød nougat

Glasur:

120 g flormelis
1 spsk kogende vand
3 spsk mørk rom

Bland alle ingredienserne til dejen sammen og sæt på køl 1 døgn (mindre kan også gøre det hvis du er utålmodig)
Rul dejen ud til ca. 2 mm tykkelse og udstik runde kager, hvor der i halvdelen udstikkes et lille hul i midten.
Kagerne bages nu ved 200 grader i ca. 7 min til de er let gyldne. Hold øje med dem, for pludselig går det stærkt!
Kagerne med hul pensles med det samme de kommer fra ovnen med glasuren, giv gerne endnu et lag når de er kølet lidt.
Når alle kagerne er bagt, smeltes nougaten over vandbad og der smøres et lag på bunden. Læg med det samme kagerne sammen med en top.
Når nougaten er stivnet er det i kagedåsen med dem :-)

TIP: Bag rigeligt! De forsvinder på mystisk vis meget hurtigt!

2 kommentarer:

  1. Det ser lækkert ud :-)
    Kh Sabrina / brineh.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. De ER altså også bare virkelige lækre! Du må lige vende tilbage med din anmeldelse hvis ud prøver dem :-)

      Slet