lørdag den 2. november 2013

Halloween græskarkage - opskrift

Så blev det halloween!
Jeg syntes det er super hyggeligt med alt uhyggen - hvis det giver mening?
Selv har jeg ikke rigtig tidligere gjort noget ud af halloween, men jeg kan mærke at efter vi har fået Morgan, så bliver sådan nogle ting pludselig en prioritet.

Jeg har dog skåret græskar de seneste år - men det har lige så meget været for at få kød til denne lækre kage som absolut kan anbefales:




Græskarkage til 12 stk.

300 g græskarkød - groft revet eller kørt på foodprocessor
200 g smør
200 g sukker
3 æg
1 spsk. revet appelsinskal (2 økologiske appelsiner)
200 g hvedemel
1 1/2 tsk. stødt ingefær
2 tsk. bagepulver

Flormelis og saft fra appelsinerne til glasur

- Sukker og smør røres sammen
- Tilsæt et æg af gangen og rør godt
- Vend græskar og appelsinskal i dejen
- Bland mel, ingefær, og bagepulver, sigt det i dejen og vend i.
- Kom dejen i en smurt springform ( 22 cm)
- Bag kagen ved 175 grader i 1 time (det er rigtig nok)
- Bland glasur af flormelis og appelsinsaft i passende forhold. Fordel på den afkølede kage.
Ønskes spind på kagen, tages en lille portion glasur fra som farves sort med pastafarve. Put glasuren i en frysepose og klip et meget lille hjørne af. Tegn cirkler på kagen med den sorte glasur mens den hvide glasur stadig er våd. Tag en tandstik eller et grillspyd og kør igennem glasuren fra midten og ud. Voila - edderkoppespind!

Vigtig info: Klem saften ud af kødet fra græskaret, da kagen eller bliver for våd og kan falde sammen (som min gjorde i dag - det glemmer jeg ikke igen)

Resten af kødet blev brugt til et hold boller sammen med græskarkerner. Jeg brugte den opskrift jeg altid bruger og fjernede 1 dl. mælk til fordel for kødet, 1 dl græskarkerner og justerede mængden af mel så det passede.
De blev virkelig lækre!

Mit lille børnevenlige græskarhoved efter mørkets frembrud:






2 kommentarer:

  1. Hvor lækkert - elsker spindelsvævspynten, har selv lavet en håndfuld muffins et par år tilbage, med samme look - det er så skægt med Halloween kager :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det blive simpelthen så fint! Tænk min bror troede jeg havde været ved bageren og købe kage... som om jeg kunne finde på det :-D

      Slet