mandag den 11. november 2013

DIY foderautomat - opdateret

Lidt impulsivt kastede jeg mig i søndags ud i at lave en foderautomat til fuglefoder.

 
 
Efter foderautomaten nedenfor blev hængt op, måtte jeg skuffet konstatere at ingen fugle kom og satte sig. Nu ved jeg ikke så meget om fugle, men jeg troede nok lige naivt at de ville komme og sætte sig på "flappen" og spise, men det holdt ikke.
Så derfor måtte løsningen være, at nappe en gren af en busk og føre igennem samme sprække som  "flapperne" sidder i.
Vupti - så kom der fugle på besøg! :-)
 




Jeg har set et eller andet sted, at man kunne lave en foderautomat ved at skære huller i en 1½ liters flaske og stikke grydeskeer igennem -  så kan fuglen sidde og spise i fordybningen på skeen.
Ekstra grydeskeer havde jeg ingen af, men så kom jeg på en anden ide.

Det eneste du skal bruge er 2 x 1½ l plastflasker, en kniv med takker, en saks, en touch og lidt snor.

 
Først tegnede jeg hvor jeg ville skære. En revne til "pladen" og et hul hvor foderet kan  komme ud. Sørg for at det er symmetrisk på begge sidder.
Derefter bruger du kniven til at få lavet et hul på flasken og derefter klippes efter stregen.
 
 
 
 
Så skal "pladen" laves hvor fuglen skal sidde og foderet ryger ud. Mål ca. hvor bred den skal være ud fra revnen på flasken. Denne plade klippes ud af den anden flaske (det er igen nemmest at skære et hul først)

 
 
Så tager du ganske enkelt "pladen" og stikker igennem de to revner, fylder flasken med foder og så har du en nem og billig foderautomat til 8 kr.
Bind to snore om halsen på flasken til at hænge den op med.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar