lørdag den 6. oktober 2012

Jeg laver æbletærter... (opskrift)

Der har været produktion af æbletærter i mit køkken i dag. Både fordi min bror og hans kæreste kom på besøg, men jeg har også fået lavet nogen til en af min kærestes kolleger.
Han er desværre meget syg, kræften har vundet og han nyder de dage han har tilbage af livet. Jeg kender ham selv, da jeg tidligere har arbejdet samme sted og hvilket dejligt menneske. Kun små 40 år med kone, børn og livet foran sig...
Det er urimmeligt som den sygdom river så mange mennesker ud af livet, uventet og uforklarligt.

Der blev taget initiativ på arbejdspladsen til at lave "nødhjælpspakker" til ham bestående af noget til at fylde fryseren med. Folk kommer med diverse retter der lige er klar til at varme og jeg vælger så at bidrage med bagværk (da det ofte kan knibe med i det hele taget selv at få bikset noget sammen til os selv). Det er noget der er nemt for mig at lave, når Morgan alligevel sover.

Sidste omgang bagte jeg yoghurtbrød til ham og denne gang blev det æbletærter med hjemmeavl. Tærterne får han ubagte og frosne, så er der friskbagt æbletærte til en våd efterårsdag i selvskab med familien.



Opskriften er helt fantastik og i får den lige her:

Æbletærte 1 stk.

Dej:

150 g blød margarine
1 tsk. salt
250 g. hvedemel
5-7 spsk. koldt vand

Fyld:

8 æbler
3 spsk. mel
250 g. sukker
1 spsk. kanel

- Hak margarinen sammen med med og salt med en gaffel (eller brug en røremaskine)
- Når massen er ensartet tilsættes vandet lidt efter lidt til dejen er samlet
- Dejen skal nu hvile i køleskabet min. 2 timer, gerne til næste dag

Lav fyldet:

- Sukker, mel og kanel blandes godt.
- Æblerne skrælles, renses for kærnehus og skæres i både
- Vend dem i blandingen

Nu skal de samles:

- Del dejen i to og udrul top og bund. Udstik lufthuller i toppen og brug det til pynt (eller lav rigeligt med huller med en gaffel, eller måske du er til fletmønster?)
- Læg dejbunden i en smurt tærtefad og fordel æblerne derpå. Drys lidt af blandingen hen over æblerne.
- Læg låget på, tryk sammen med en gaffel langs kanten og fjern overskydende dej.

Bages i ovnen på varmluft ved 200 grader i ca. 40 min.

God fornøjelse!

3 kommentarer:

  1. Nej hvor fint med de små stjernehuller i låget, det må prøves en dag!

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig lidt nuttet med motiver i låget, god fornøjelse med det :-)

      Slet
  2. Hej!

    Jeg arbejder for Findeopskrifter.dk, hvor brugerne kan søge gennem tusindvis af opskrifter fra Dansk mad websteder og mad blogs.

    Jeg har bemærket, at du har et stort antal af lækre opskrifter i din blog, og jeg vil gerne foreslå dig at tage et kig på vores Topp Mad Blog afsnitt her: http://www.findeopskrifter.dk/madblogstoppen

    Hvis du ønsker at tilføje din mad blog til listen, er alt hvad du skal gøre, er at følge vejledningen her: http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen

    Vores koncept er allerede live i de øvrige Skandinaviske lande samt i Syd- og Centraleuropa, og vi leverer tusindvis af besøgende til mad bloggere dagligt. Nogle af de bedste mad bloggerne får 10.000 + besøgende fra os på en ugentlig basis.

    Forhåbentlig vil din egen mad blog også være op til toppen!


    Varm hilsen,

    Ann-Sofi
    http://www.findeopskrifter.dk/

    SvarSlet