torsdag den 13. september 2012

Genbrugs rugbrød

Jo, den er god nok. Lyder måske ikke super lækkert - men det kan det blive!

Det er Claus Meyer der har introduceret mig for den ide i hans bagebog - og det er altså smart!

Jeg er begyndt at bage alt vores rugbrød selv og det er ikke overraskende, meget mere lækkert end det man køber. Det brød jeg bager tager 3 dage, så derfor at jeg nød til at gætte mig lidt frem til hvornår jeg skal i gang.
Nogen gange får vi ikke spist så meget som jeg havde regnet med og så står man der med en rest rugbrød og et helt friskbagt. Det er ikke den gamle rest man har lyst til at kaste sig over.

SÅ - nu kommer det smarte.
Man putter simpelthen det gamle rugbrød i sin nye dej. Jeg blendede mit gamle rugbrød da det var alt for saftigt til at rive og så går det jo også noget hurtigere.
Jeg blandede det i min fordej og justerede dejen ved at putte knap så mange kerner i som jeg plejer.

Denne metode kan bruges til alle rugbrødsopskrifter, du kender jo din dej, så du finder hurtigt ud af om der skal tilsættes lidt ekstra væske eller holdes igen med mel eller kerner.

Voila, et stk. genbrugs rugbrød - denne gang spædet med græskarkerner


Pst... et lille tip jeg fandt hos Camilla Plum: Pensel dit færdige rugbrød med smeltet smør mens det er varmt og det får en smuk skinnende overflade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar