onsdag den 8. august 2012

Hæklet sutteklud DIY

Flere har efterspurgt en opskrift på suttekluden, så her kommer den.
Jeg har aldrig skrevet en hækleopskrift før, så håber jeg har fået gjort den forståelig

Først hækles en bedstemor (eller oldemor om man vil) firkant. Her har jeg snydt lidt og linker i stedet til Farmorfabrikken som har en rigtig fin beskrivelse med billeder

Jeg syntes dog firkanten blev for løs efter den opskrift, så jeg nøjes med 2 fm i hjørnerne og 1 på siderne mellem grupperne på 3 stgm.
Lav en prøve og se hvad du syntes virker bedst.

Jeg har hæklet firkanten i almindelig bomuld på nål 3,5 og har lavet 20 omgange.

Nu til bamsen:

Her hækler jeg igen med alm.bomuld, men på nål 3 så maskerne bliver tættere.

OBS: Vejledning til Magisk Cirkel

Hoved:

Lav 6 fm. i en Magisk Cirkel
1. omg: 2 fm i hver m = 12 m
2. omg: 2 fm i hver 2. m = 18 m
3. omg: 2 fm i hver 3. m = 24 m
4.omg: ingen udtagninger = 24 m
5. omg: 2 fm i hver 4. m = 30 m
6. omg: 2 fm i hver 5. m = 36 m
7. – 12. omg: ingen udtagninger = 36 m
13. omg: hækl hver 5. + 6. m sm = 30 m
14. omg: hækl 4. + 5. m sm = 24 m
15. omg: ingen indtagninger = 24 m
16. omg: hækl 3. + 4. m sm = 18 m

Fyld hovedet ud
17. omg: hækl 2. + 3. m sm = 12 m
18. omg: hækl 1. + 2. m sm = 6 m
Træk garnet gennem lykken på nålen - færdig

Arme:

Lav 5 fm. i en Magisk Cirkel
1. omg.  2 fm i hver m = 10 m
2.-27. omg. 1 fm i hver m= 10 m
28.  omg. hækl. 1.+2. m sm = 5 m
Træk tråden gennem alle 5 m., træk sammen og hæft.

Fyld pølsen under vejs, men efterlad et fladt stykke midt på

Ører ( 2 stk)

Lav 4 fm. i en Magisk Cirkel
1. omg: 2 fm i hver m = 8 m
2. omg: 2 fm i hver m = 16
3 omg: 1 fm i hver m = 16
Træk tråden igennem løkken.

Næse:
Lav 6 fm. i en Magisk Cirkel
1. omg: 2 fm i hver m = 12 m
2. omg: 2 fm i hver m = 24
3-5 omg: 1 fm i hver m = 24
Træk tråden igennem løkken

Broder et omvendt Y i sort garn.

Montering:

Sy ørerne på hovedet lidt højere oppe end midten.
Sy næsen på, put lidt fyld i inden der lukkes
Sy hovedet på midten af arm-pølsen
Sy armene med hovedet på firkanten
Sy øjne på hovedet

Sutteklud færdig :-)




5 kommentarer:

  1. Halløj, det var lækkert at få opskriften ;) Jeg pinner den lige, så jeg husker hvor den er :)
    JEg må dog nok indrømme, at jeg muligvis vil renskrive den, til mit hæklesprog (som dog ikke er så langt fra dit, jeg linker til dig, fra min blog, når jeg kommer så langt :)
    Du skriver som det første, til hovedet, at man skal lave 2 LM, og hækle 6 FM i den første Lm... Jeg tror ikke helt jeg har forstået det, skal det ikke være en ring? Sådan at man kunne starte med for eksempel 6 FM i magisk cirkel,og så lave 2 i hver, til der er 12 i 2. omgang (inklusive cirklen)? Eller, har jeg helt misforstået et eller andet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria.
      Jo, man kan sagtens lave en magisk Cirkel, plejer jeg faktisk også, men var usikker på i hvor stort et omfang denne teknik blev brugt, så tænkte det her var nemmere at forstå for knap så rutinerede hæklere. Måske jeg tænkte forkert?
      Kan sagtens skrive en om til MC

      Slet
    2. Opskriften er nu opdateret til at starte med en magisk cirkel :-)

      Slet
  2. Den er da simpelthen så fin! Og super opskrift - den må jeg straks prøve :-)

    Kh, Mette

    SvarSlet
  3. Hej
    Hvad bruger du som fyld?
    knus

    SvarSlet