lørdag den 18. august 2012

Den Sorte Enke - opskrift

Hvis du lider af araknofobi, da jeg trøste dig med, at det er et brød der er tale om.

Jeg har kreeret et brød bagt på en øl som jeg syntes er helt fantastisk. Det er Den Sorte Enke, som bryggeriet Refsvindinge har brygget.

Om den står der skrevet:

Den Sorte Enke blev brygget for første gang i år 2006. Den er brygget på vand, hvede, havre, chokolademalt, pilsnermalt, humle og gær. Og er tilsat pomeransskaller og stjerneanis.

Du kan selvfølgelig bruge en hvilken som helst mørk øl, f.eks. Mors Stout, men det har jeg dog ikke afprøvet så smagen kan jeg ikke garantere for

Den Sorte Enke (2 brød)

3 dl øl
25 g gær
1 spsk havsalt
1 dl mørk sirup
Ca. 650 g hvedemel

- Rør gæren ud i 1 dl øl
- Tilsæt resten af øllen og sirup. Rør godt
- Rør havsalt i og til sidst mel.
- Ælt dejen godt (jeg arbejder med en ret våd dej, der kan tilsættes mere mel hvis det ønskes) og lad hæve til dobbelt størrelse ved stuetemperatur.
- Slå dejen sammen, del den i to og form to brød. Lad igen dejen hæve til dobbelt størrelse. Drys brødene med et tyndt lag mel og snit et mønster med en skarp kniv inden de bages ved 180 grader ca. 45 min.




Velbekomme :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar