mandag den 16. juli 2012

Kransekage opskrift

Dette indlæg burde måske være postet til nytår i stedet, men her kommer den altså.
Jeg har bestilt en gave til min mors fødselsdag, men da denne ikke kunne nå at komme til dagen, måtte jeg i farten finde på noget at have med.
Jeg fik afprøvet to forskellige opskrifter til tårnet, der var ikke den helt store forskel, men syntes alliegvel denne vinder med en lille margin.


Kransekage tårn (10 pers)
Ingredienser:

100 g smuttede mandler
100 g sukker
Ca. 1,5 past. æggehvide
500 g. marzipan (Odense den lyserøde)

Glasur:
200 g. flormelis
½ past. æggehvide

Blend mandlerne fint sammen med sukkeret.
Ælt mandler, sukker og marzipan sammen  og tilsæt hvider indtil du når den rette konsistens. Det skal være til at arbejde med (tilsæt ekstra hvide hvis du skal sprøjte det til konfekt)
Lad dejen hvile i køleskabet i 2 timer.



Tril dejen til en fingertyk pølse og skær stykkerne til ringene. Start med 7 cm og øg med 2,5 cm pr. ring.
Sæt ringene sammen og på en plade (lad jer ikke forstyre af mine små stykker konfekt, de var til prøvesmagning)
Sæt to bageplader ovenpå hinaden (så de ikke branker i bunden) og bag ringene ved 190 grader i 10-12 min.


Så kommer hemmeligheden bag god kransekage - den skal en tur i fryseren. De tør hurtigt, så de tages op morgenen hvor de skal bruges og pyntes af.

Bland glasuren og put det i en pose. Klip et meget lille snip af hjørnet og du har en fin sprøjtepose (de garvede kan naturligvis forme et kræmmerhus af bagepapir)



Læg kransene ovenpå hinanden inden glasuren tørrer helt og du har kransekage tårn







2 kommentarer: