torsdag den 31. maj 2012

Lækker chokoladekage - opskrift


Vi skulle på barselsbesøg på mit arbejde i dag og det koster kage.
Det er meget længe siden jeg sidst har bagt chokoladekage - hvilken opskrift var det nu jeg brugte?
Lidt søgning på google efter "lækker chokoladekage", "den bedste chokoladekage" og "svampet chokoladekage" gav  så mange resultater og muligheder, alle med løftet om den bedste kage, at jeg valgte at tage lidt fra det hele og lave min egen version.
Den blev rigtig lækker, saftig, blød og med bid i fra chokoladen (man kan jo ikke kalde det chokoladekage hvis ikke der er chokolade i - altså!)

Men tro mig - den ER lækker!

Opskrift til 24 pers (bradepande ca. 42x29 cm.)

500 g. hvedemel
100 g. kakaopulver
600 g. sukker
2 tsk. natron
2 tsk. bagepulver
½ tsk. salt
4 æg
1 spsk. vanilleessens
5 dl mælk
300 g smeltet smør
100 g. mørk chokolade - finthakket

- Sigt alle de tørre ingredienser i en skål
- Tilsæt vanilleessens, mælk og smør og pisk godt
- Tilsæt derefter et æg af gangen og pisk godt imellem hvert æg.
- Til sidst røres den finthakkede chokolade i.

Fordel dejen i formen og bag ved 170 grader på varmluft i ca. 45 min.

Når kagen er afkølet kommes der glasur på kagen. Der er flere muligheder:

Den klassiske:

400 g flormelis
4 spsk. vand

Røres godt sammen
Almindelig hvid glassur som er klassisk på en chokoladekage.
( Psst... Den kan røres med appelsinsaft i stedet for vand for at give en lækker orange smag)

Kaffe glasur:

100 g. smør (smeltet)
500 g. flormelis
4 tsk. vanillesukker
8 spsk. stærk kaffe
2 spsk. kakao pulver
Alle ingredienser blandes godt og fordeles på kagen.
Lækker glasur med et strejf af kaffe - min kæreste elsker den!

Kanel glasur:

400 g. flormelis
6 spsk. kakao
4 tsk. kanel
4 spsk. smeltet smør
1 dl. varm mælk

Alle ingredienser blandes godt og fordeles på kagen.
Kan godt virker en smule dominerende grundet kanelen, det er smag og behag

God fornøjelse!













Ingen kommentarer:

Send en kommentar