lørdag den 9. juli 2011

Marshmallow Fondant opskrift

Endnu en dag, med størstedelen af tiden tilbragt i køkkenet, i færd med at lave kage til min mors fødselsdag i morgen. Jeg ved der er rigtig mange i blogland der, som jeg, laver fondant kager. Det er ud til at de fleste bruger færdig købt fondant, men jeg laver den nu selv. Det er super simpelt og smager godt
Opskriften jeg anvender er denne:

(der er til at dække en kage på 26 cm. diameter  + pynt)

300 g. skumfiduser (grill)
1½ spsk. vand
1½ spsk. flydende honning eller sirup
1 tsk. vanillesukker
Ca. 750 g. flormelis



Skumfiduser og vand smeltes i microbølgeovnen ved lav watt. Hold øje med dem og forsøg at røre i dem ofte, til sidst lykkedes det og de er smeltet.

Rør honning/sirup og vanillesukker i og evt. farve (farve kan også tilføjes senere)

Tilsæt flormelis og rør med en ske så længe det er muligt - og så er det bare i med hænderne. Det er klistret som bare pokker, men bare rolig, det bliver rigtig fint og til sidst har du en god klump MMF. Ælt det godt igennem på køkkenbordet og brug flormelis som du normalt ville anvende mel til formålet.



Pak MMFen ind i film og lad den hvile i køleskabet et par timer så den sætter sig.
Det kan være en fordel at dele klumpen ud og farve i de ønskede farver inden den lægges på køl, da den stadig er nem at ælte i.
Er klumpen for hård når du skal anvende den, lægges den i microbølgeovnen et øjeblik og er igen blød af håndtere.

Lige et par billeder af kager jeg tidligere har lavet:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar